چهارشنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۸۵

روز زن مبارک باد

عجب دلم شور می زنه . پارسال این موقع اگه که کسی بهم می گفت که قراره امسال همه چی قراره کن فی یکون بشه فکر نمی کنم ذره ای از حرفاش را باور می کردم .
ولی مثل اینکه قراره همیشه این طوری باشه. وقتی که به چیزی فکر نمی کنی اون برات اتفاق می افته. مثلن اصلن فکر نمی کردم که امسال قراره که از اقای همسر جدا بشم..... ولی خوب دنیا پر از اتفاقات غیر قابل پیشبینی است دیگه ... فکر می کنم همین چیزا هم هست که دنیا را یه کمی قابل تحمل تر می کنه .........
خلاصه این طوریه دیگه ....
فردا 8 مارس است و روز جهانی زن . چند سال پیش یادم است که این روز را با دوستانم توی یه خونه می چپیدیم و روزی را که همه دنیا تقریبن دارند جشن می گیرند ما توی سوراخ موش یواشی در گوش هم پج پج می کردیم که مبادا خونه بغلی بشنوند و اتفاقی برای صاحب خونه بیچاره بیافته .....
الان هم که بهش فکر می کنم تقریبن چیزی عوض نشده است . الان هم به لطف آقایان مجبوریم این روز را تقریبن با دلهره به همه یادآوری کنیم ...
امسال مقاله های بسیار خوبی توی اینترنت پیدا کردم و خوندم درباره زنان اقصی نقاط دنیا .
با وجود اینکه می دونم همه تاریخچه هشتم مارس را می دونند ولی بازم می شه تعریفش کرد مگه بقیه حماسه های خودشونو هزار دفعه توی بوق نمی کنند و سر همه را نمی برند؟
مقدمه روز بین المللی زنان از ابتدای دهه 1900 میلادی پایه ریزی شده بود . توی اون بلبشوی انقلاب صنعتی و شکوفایی اقتصادی و فراوانی جمعیت و ظهور عقاید رادیکال همه و همه باعث شده بودند که زمینه برای ظهور چنین روزی فراهم بشود ....... در سال 1908 در حدود 1500 نفر از زنان نیویورکی راهپیمایی بر علیه قوانین تبعیض آمیز را برپا كردند و خواستار ساعات کار کمتر و دستمزد بالاتر و حق رای شدند. در سال 1909 بر طبق بیانه حزب سوسیالیست امریکا روز 28 فوریه به عنوان روز بین المللی زن اعلام شد و تا سال 1913 آخرین یکشنبه ماه فوریه را به عنوان روز زن جشن گرفتند. در سال 1910 در كنگره سوسیالیست ها که در کپنهاگ برگزار شد، مقرر شد که برای روز زن یک تاریخ قطعی و مشخص تعیین بشود. دليل پیشنهاد این روز حرمت گذاشتن به جنبش زنان بود و کمکی برای دست یافتن زنان در جهان برای دست یافتن حق رای برای زنان. بیشتر از 100 نفر از زنان حاضر در این کنگره از 17 کشور جهان به اتفاق آرا به این درخواست رای مثبت دادند . 3 نفر از این زنان بعدا به عنوان اولین زنان فنلاندی به پارلمان این کشور راه پیدا کردند. در پی اتخاذ این تصمیم در 1911 در کپنهاگ برای اولین بار در کشور های اطریش، دانمارک و سویس و آلمان تاریخ 19 مارس جشن گرفته شد و بیش از یک میلیون نفر جمعیت متشکل از زنان و مردان دوشادوش یکدیگر درکمپینی که درخواستش حق رای برای زنان و حق کار برابر و آموزش حرفه ای و رفع تبعیض جنسیتی در محیط کار بود شرکت کردند.
اگرچه چند هفته بعد در تاریخ 25 مارس فاجعه­ای در نیویورک به وقوع پیوست که جان بیش از 140 نفر را گرفت و به مثلث آتش شهرت پیدا کرد که بیشتر کسانی که در این فاجعه از بین رفتند زنانی و کودکانی بودند که از ایتالیایی ها و یهودی های مهاجر بودند . این فاجعه اسفناک باعث شده توجه بیشتری به وضعیت معیشتی و بهداشتی و ایمنی کارگاه ها معطوف شود. و در انتها به تدوین قانون کار در ایالات متحده امریکا منجر گردید. این مسایل باعث شد که این واقعه کاندیدای بعدی برای تعیین تتاریخ روز زنان مطرح شود. در این سال کمپین زنان تحت عنوان "زنان و گل سرخ" اعلام موجودیت کرد.
در سال های 1913 و 1914 در غروب جنگ جهانی اول زنان روسی کمپیني برای صلح را تشکیل دادند و تاریخ آن اولین یکشنبه ماه فوریه در سال 1913 بود .
در سال 1914 در باقی کشورهای اروپایی زنان کمپین خود را بر علیه جنگ و به علامت همبستگی زنان دوباره به راه انداختند .
در آخرین یکشنبه ماه فوریه زنان روسی اعتصاب خودشان را به عنوان " نان و صلح " در واکنش به اعتراض به مرگ بیش از 2 میلیون کشته در طی جنگ شروع کردند..
در مخالفت با سران سیاسی وقت زنان همچنان به اعتراض خودشان ادامه داند و تا اینکه 4 روز بعد تزار روسیه در اثر فشارهای کارگران و ملت مجبور به استعفا از مقام خود شد و دولت موقت کرنسکی حق رای را به زنان اعطا کرد. تاریخ شروع این حرکت اعتراضی که منجر به کشته شدن تعداد بیشماری از زنان شد در تاریخ 23 فوریه بود . در تقویم تزاری که در روسیه مورد استفاده قرارمی گیرد این تاریخ معادل 8 مارس است که در تقویم گریگوری که در سایر کشور ها مورد استفاده قرار می گیرد .

روز زن به همه زنان مبارک